אדם שנפגע במסגרת עבודתו ולא מסוגל לשוב לעבוד בעקבות הפגיעה, זכאי במקרים מסוימים לתשלום של דמי פגיעה. דמי הפגיעה מיועדים לפצות את העובד על אובדן ההכנסה ומשולמים לתקופה מוגבלת העומדת על 13 שבועות לכל היותר (91 ימים).
מי זכאי לקבל דמי פגיעה?
לקבלת דמי פגיעה זכאי מי שעומד בכל התנאים הבאים:
- העובד הוא בעל ביטוח נפגעי עבודה.
- בעקבות הפגיעה בעבודה, העובד לא מסוגל לעבוד בעבודתו או בכל עבודה מתאימה אחרת (בהתאם לאישור מרופא תעסוקתי).
- העובד מחזיק בתעודה על אי כושר עבודה ממרפאה לתאונות עבודה או מהרופא המטפל, עם ציון מפורט של הפגיעות מהן הוא סובל וכן התייחסות לתקופה שבמהלכה נבצר ממנו לעבוד.
- העובד לא עבד במהלך התקופה המופיעה בתעודה: מי שנקבע לו אובדן כושר חלקי ולפי האישור הרפואי צומצמו שעות העבודה שלו, יהיה זכאי לדמי פגיעה בשיעור מופחת, לפי מספר השעות שבהן נאלץ להיעדר מעבודתו.
- אם העובד זכאי במקביל לתגמולי מילואים ולדמי פגיעה, יהיה עליו לבחור באחת מהאפשרויות בלבד.
- הזכאות לדמי פגיעה מבטלת את הזכאות לדמי אבטלה בתקופה הנתונה שעבורה מתקבלים דמי הפגיעה.
מי לא זכאי לקבל דמי פגיעה?
- עובד שבחר לעבוד בתקופה שבה נקבע לו אי כושר לעבוד (בהתאם לתעודה).
- מבוטח שבזמן הפגיעה היה בשיקום מקצועי או הכשרה מקצועית (משום שבמצב זה הכנסתו לא נפגעה כתוצאה מהפגיעה ולכן אין צורך לספק לו פיצוי).
- חוסה במעון לפי חוק הנוער (טיפול והשגחה), אסיר או עציר.
- עובד זר השוהה במדינת ישראל באופן לא חוקי.
שלבי ההליך
אם הנפגע הספיק לחזור לעבודה, עליו לציין את התאריך שבו חזר לעבודה ולפרט אודות הטיפולים הרפואיים שקיבל. לטופס התביעה יש לצרף את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים שניתנו לנפגע לאורך התקופה כמו דו”ח חדר מיון, תעודה רפואית ראשונה לנפגע עבודה, תעודה רפואית מבית חולים או כל מסמך שהוא שיש בו כדי להעיד על הנזקים הרפואיים שנגרמו בעקבות הפגיעה (לדוגמה דו”ח מד”א).
מקרים מיוחדים
אם הנפגע הוא מתנדב, עליו להמציא אישור מהגורם שהפנה להתנדבות. באישור צריך הגורם לאשר את עצם הקיום של ההפניה להתנדבות ובנוסף לאשר את כל הפרטים הרלוונטיים לפגיעה כמו מיקום הפגיעה וכיו”ב. על הגורם המפנה לחתום בטופס התביעה במקום השמור למעסיק.
הגשת הטופס למוסד לביטוח לאומי
את הטופס יש להעביר לסניף המוסד לביטוח לאומי הקרוב למקום מגוריו של הנפגע מוקדם ככול האפשר. את הטופס ניתן לשלוח בפקס, להשאיר בתיבת השירות של הסניף או פשוט למלא באופן מקוון. את המסמכים הנלווים ניתן לסרוק או לצלם ולשלוח יחד עם טופס התביעה המקוון.
את טופס התביעה ניתן להגיש עד שנה אחת לכל המאוחר מיום הפגיעה. כל איחור בהגשת טופס התביעה יפגע בסיכויי הקבלה של התביעה. זאת כיוון שניתן לקבל כיום תשלומים באופן רטרואקטיבי עבור שנה אחת אחורה לכל היותר.