בכל סוגי המעבדות ישנם כללי בטיחות עיקריים אשר מטרתם לשמור על בריאותם ובטיחותם של עובדי המעבדה. במעבדות מסוימות ישנו סיכון לאנשי המקצוע העובדים בהן בשל חשיפה לחומרים מסוכנים, לכן חשוב לדעת את כללי הבטיחות וכן חשוב למוסד אשר מפעיל את המעבדה ליידע את הצוות לגבי הכללים.
על עובדי מעבדה מגנים חקיקה ותקנות בטיחות סדורות
ישנם המון סוגים של מעבדות, למשל: מעבדות תעשייתיות, מעבדות רפואיות, מעבדות כימיות, מעבדות ביולוגיות, מעבדות מחקר ופיתוח, מעבדות סטודנטים ועוד. הבטיחות של העובדים במעבדה היא כל כך חשובה שמדינות רבות קבעו בחקיקה את התקנות לעבודה במעבדות.
מהם כללי בטיחות העיקריים של עובדי מעבדות?
כללי היגיינה
נמנה כמה מכללי הבטיחות העיקריים הקשורים להיגיינה במעבדות:
- מקלחת חירום ומשטפת עיניים – שניהם חייבים שיהיו בכל מעבדה ועל כל העובדים במעבדה להיות גישה מהירה אליהם ולדעת איפה הם נמצאים.
- שטיפת ידיים וניקיון – על העובדים במעבדה להקפיד על שטיפת ידיים עם מים וסבון או עם חומרים אנטיספטיים הכוללים אלכוהול ולאחר מכן לייבש את הידיים עם נייר מגבת חד פעמי או באמצעות שימוש באמצעי ייבוש חדשניים.יש לשטוף את הידיים לפני התחלת העבודה במעבדה, לפני אכילה ושתייה, לפני עישון ולפני איפור וכמובן לאחר מגע עם חומרים ביולוגים או חומרים כימיים מזהמים, לפני ואחרי יציאה מהשירותים וכאשר יש מגע עם חולים או עם נבדקים לפני ואחרי הבדיקה.
- אוכל שתייה ועישון – מותר לאכול ולשתות רק מחוץ למעבדה. אסור להכניס לתוך המעבדה או לתוך המקררים שיש בהם חומרי מעבדה אוכל ושתייה. אסור לאכול כאשר יש עליך חלוק או ביגוד מעבדה אחר וכן אסור להיכנס לחדר אוכל כאשר יש עליך חלוק. אסור לעשן בשטח המעבדה או בסביבה של המעבדה.
בפני אילו סיכונים ניצבים עובדי מעבדה?
פעמים רבות העובדים במעבדות חשופים לסיכונים כימיים ולסיכונים ביולוגים. חומרים ביולוגיים וכימיים יכולים להציב איום פיזי ובריאותי לחייהם של העובדים במעבדות רפואיות, במעבדות תעשייתיות או במכוני המחקר באוניברסיטאות. גם סיכונים ביולוגיים עשויים לגרום לעובד להיות חשוף לסכנה, למשל, כאשר עובדים עם דם ונוזלי גוף, עם דגימות מתרביות או עם רקמות גוף מגופות בני אדם ובעלי חיים.
אילו זכויות עומדות לעובדי מעבדה שנפגעו במסגרת עבודתם?
עובדי מעבדה שנפגעו במסגרת עבודתם יכולים להגיש תביעה לקבלת דמי פגיעה לנפגעים בעבודה. דמי פגיעה בעבודה משולמים לאנשים שנפגעו במקום עבודתם והמטרה של דמי הפגיעה היא לפצות את העובד על כך שאינו יכול לעבוד בגלל הפגיעה שקרתה לו.
כיצד מגישים תביעה לקבלת דמי פגיעה בעבודה?
ראשית צריך למלא טופס תביעה לתשלום דמי פגיעה בעבודה והודעה על פגיעה בעבודה. בטופס יהיה צריך לתאר את כל הנסיבות שהובילו לפגיעה, איך קרתה הפגיעה ומה אופיה של הפגיעה. יש לציין גם את התאריך שבו קרתה הפגיעה ואת התאריך של הפסקת העבודה.
יש לציין גם מהו הטיפול הרפואי שקיבל העובד ויש לצרף לתביעה המוגשת למוסד לביטוח לאומי את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים למקרה, למשל: דו״ח של חדר מיון, תעודה רפואית ראשונה לנפגע עבודה או כל מסמך אחר אשר יכול להעיד על הנזקים הגופניים שקראו לעובד כתוצאה מהפגיעה. את כל הטפסים והמסמכים יש לשלוח למוסד לביטוח לאומי הקרוב ביותר למקום מגוריו של העובד. לחילופין, ניתן למלא את כל הפרטים גם באופן מקוון באתר של המוסד לביטוח לאומי. אולי יעניין אותך גם: סרטן הריאה עקב חשיפה לחומרים מסוכנים במקום העבודה